Artikel til Ugeavisen Svendborg, januar 2015
En palet af farverig viden
Hun er maler, forfatter, scenograf – og lærer på sin egen kunstskole på Tåsinge med udsigt til marker og blå himmel.
Her af holder Mai-Britt Schultz året rundt en række malekurser, hvor hun øser ud af sin viden for at få eleverne til at finde deres egen, personlige malestil.
Af Karen Læsøe Fink
Om sommeren fosser lyset ind gennem de store vinduer i malesalen. Om vinteren ligger mørket som en dyne om selvsamme malesal. Men uanset årstid danner malesalen hos Kragekær Kunstskole ramme om en række malehold og –kurser samt et leben af kursister, som er ivrige efter at lære nyt. Og lærer og indehaver af den lille kunstskole, Mai-Britt Schultz, er ivrig efter at lære fra sig.
– Viden er kun noget værd, hvis vi deler ud af den. Jeg deler ud gennem min undervisning. Og jeg er ambitiøs på mine elevers vegne, for jeg vil gerne havde, at de lærer noget. At de bliver bedre, forklarer Mai-Britt.
Som ung københavner troede Mai-Britt, at hun skulle gå på universitetet for at blive historiker eller atomfysiker, men ad omveje endte hun med at vælge en uddannelse som scenograf fra Designskolen i København. Allerede dengang underviste hun i tegning, hun var med til at starte karnevallet i København op, underviste i billedkunst og kulturhistorie på flere højskoler – og i 1997 rykkede hun ind i det store hus på Tåsinge, hvor hun også selv bor.
Året rundt myldrer kursister ind og ud af dørene på Kragekær Kunstskole for at blive bedre til at male. Nogle af kursisterne har fulgt Mai-Britt i årevis og kører gerne langvejs fra for at komme til Tåsinge, mens andre er helt nye. Både som kursister og som malere. Men netop blandingen af erfarne og mindre erfarne kursister, giver et godt samspil.
– Jeg har blandet både folk, der er meget øvede, og nogen, der pakker deres farver ud første gang. Der er mange, der ringer og spørger: ”Kan jeg gå her, selvom jeg ikke kan noget i forvejen”. Det kan du sagtens. Det, der er sjovt ved maleri, er, at det er stort set de samme problemer, man har, når man starter og når man slutter. Du vil have de samme problemer som Rembrandt. Der er selvfølgelig ting, der vil være nemmere for ham, men han vil stå med de samme overvejelser om hvorvidt han for eksempel får nok lys eller skygge i sit billede. Min erfaring siger mig i hvert fald, at viden går begge veje. Dem, der ikke kan så meget, de gør måske noget, som de, der kan meget, ikke havde tænkt på, at man kan gøre. Så man lærer af hinanden uanset hvilket niveau, man er på. Det har jeg gode erfaringer med, forklarer Mai-Britt.
Kragekær Kunstskole udbyder dog også kurser specifikt til begyndere eller til øvede. Ligesom der også er undervisning i fortrinsvis akryl og akvarel, men også i portræt, tegning, croquis og olie. Og selvom Mai-Britt selv nyder at male og finde fordybelsen og roen i sin egen måde at arbejde på, så handler hendes undervisning i høj grad om at skabe de optimale rammer.
– Det handler om at skabe et univers, hvor eleverne er trygge og tør risikere at male noget, som er grimt. For engang imellem bliver det jo grimt og slet ikke, som du havde forestillet dig. Sådan er det også for mig. Men jo mere erfaring du får, jo bedre bliver du også til at se, hvad der virker. Og det fede er jo, at hvis det ikke virker, så kan du bare male det over. Det er jo bare plastic på et stykke stof, lyder det bramfrit fra Mai-Britt Schultz, som sætter en ære i at se talentet i hver enkelt af sine elever.
– Jeg underviser ikke i at male som mig. Jeg forsøger derimod at udvikle det bedste i mine elever. Det, der er fantastisk, er at gå rundt med min lille vandkande af viden og så hælde lidt ned i alle potterne. Det synes jeg faktisk er det fedeste, lyder det malende fra kunstskolelæreren, Mai-Britt Schultz, som er klar til at modtage nye elever og kendte ansigter til forårets og sommerens kurser.